Yaskawa Finland Oy on toimittanut Kaukora Oy:lle Raisioon uuden automaattisen robottihitsausjärjestelmän

Yaskawa Finland Oy on toimittanut Kaukora Oy:lle Raisioon uuden automaattisen robottihitsausjärjestelmän lämminvesivaraajien hitsaukseen. 

Esivalmistellut varaajat kuljetetaan järjestelmään syöttökuljetinta pitkin, jonka päästä ne nostetaan robotilla kiinni Yaskawan valmistamaan 2-asemaiseen käsittelylaitteeseen. Lataaminen ja purkaminen voidaan tehdä hitsauksen ollessa käynnissä. Yaskawan toimittamat kiinnittimet säätyvät automaattisesti ja servotoimisesti varaajan koon mukaan. Valmiit kappaleet kuljetetaan ulos asemasta purkukuljetinta pitkin. Hitsausrobotti on varustettu Froniuksen CMT Twin -kaksilankalaitteistolla, minkä ansioista hitsausnopeutta ja tuottavuutta pystytään kasvattamaan merkittävästi. Hitsausrobotti on varustettu laserseurannalla, minkä avulla hitsit osuvat tarkasti kohdilleen. Hitsaavaa robottia korvakkeiden kiinnityksessä avustaa kappaleenkäsittelyrobotti.

Hitsausnopeus ollaan pystytty nostamaan yli 30mm/s ja tuottavuuden oletetaan nousevan aikaisempaan verrattuna yli 50%.

Tuotekehitysinsinööri Joonas Vuorisen kommentti:

”Projektissa otettiin uutta tekniikkaa käyttöön kuten CMT Twin-hitsaus  ja konenäkökameralla paikoitus. Riskien minimoimiseksi Froniuksen Itävallan organisaatio suoritti hitsauksen koeajot Kaukoran määrittelemillä laatuvaatimuksilla. Testaus suoritettiin siten että, Kaukoralta lähetettiin koekappaleet, ja Fronius teki koesaumoihin ainetta rikkovat tutkimukset eri hitsausnopeuksilla. Nopein kuljetusnopeus mikä läpäisi laatuvaatimukset oli 55mm/s kun aikaisemman järjestelmän maksimikuljetusnopeus oli 18mm/s.

Lisäksi robottisolussa on käytössä Scansonicin laserseuranta-laite, minkä Yaskawa testasi omissa tiloissaan eri nopeuksilla meidän oikeaan säiliöön. Yaskawa testasi omissa tiloissaan myös konenäkökameran paikoitusta, mikä toimi yli odotusten. Twin-hitsauksella odotetaan saavutettavan ennen kaikkea kehäsaumojen täydellinen läpihitsautuminen ja laatu mutta myös huomattavaa lisäkapasiteettia prosessin nopeutumisen vuoksi.

Nykyinen cycle time uudella solulla on noin 75% edellisestä, vaikka kehät hitsataan vasta 30 mm/s. Prosessin nopeuttamiseen ei tällä hetkellä ole perusteita koska valmistuksen pullonkaulat ovat tätä edellisessä ja seuraavassa vaiheessa. Uuden solun myötä meillä on kuitenkin todistetusti mahdollista pienentää cycle time alle 50%:iin edellisestä.

Toimitus meni olosuhteisiin nähden varsin hienosti, vanha solu purettiin viikonlopun aikana ja uusi oli käytössä noin 3 viikkoa myöhemmin. Pientä hienosäätöä oli matkalla, mutta Yaskawa reagoi todella nopeasti jokaiseen reklamaatioon ja tällä hetkellä laite toimii ongelmitta.”